Virksomhederne kræver i stigende grad af deres medarbejdere, at disse har et internationalt udsyn, for eksempel ved at kunne flere sprog. Derfor har en del folkeskoler i Danmark indført en international linje som et tilbud til 7.-9. årgang, hvor halvdelen af undervisningen foregår på engelsk.
Undervisningsministeriet har netop forlænget muligheden for at kommunerne kan ansøge om at indgå i en ny runde af forsøg med internationale linjer på skolernes overbygning.
“I Slesvigsk Parti går vi ind for kulturel mangfoldighed og flersprogethed, og en international linje er bestemt en god mulighed for at give eleverne en faglig udfordring og efterkomme erhvervslivets ønske om gode sprogkundskaber hos deres kommende medarbejdere”, udtaler partiets formand Carsten Leth Schmidt og tilføjer: “Men internationalt er ikke automatisk ensbetydende med engelsk.”
Faktisk har dansk erhvervsliv gentagne gange kritiseret, at alt for få kan tale tysk. Det er et problem for danske virksomheder i Danmark, der handler med tyske virksomheder.
“Hvorfor altså ikke tilbyde en international linje med særlig fokus på tysk som undervisningssprog?”, spørger Carsten Leth Schmidt, der også sidder i Haderslev byråd for Slesvigsk Parti.
Netop Haderslev Kommune ønsker at etablere en international linje på en af kommunens skoler med engelsk som undervisningssprog, men det er altså ifølge Slesvigsk Partis formand Carsten Leth Schmidt slet ikke nok.
“Med erhvervslivets konkrete behov for tyskkyndige medarbejdere og Sønderjyllands særlige dansk-tyske historie ville det være oplagt for de sønderjyske kommuner at satse på tysk også i forbindelse med en international linje”, siger Leth Schmidt.
Han bakkes op af det tyske mindretals formand, Hinrich Jürgensen, der som økologisk landmand selv har handlet med tyske virksomheder.
“I Tyskland er det foretrukne handelssprog tysk, også i international sammenhæng. Det er derfor vigtigt at kunne tysk, hvis man vil opnå et godt samarbejde med de tyske virksomheder. Jeg plejer at sige: ,Mit Englisch kommt man an, mit Deutsch kommt man weiter’. Dvs. at man skal kunne tysk, for at opnå resultater”, forklarer han.
Det tyske mindretal i Sønderjylland har 13 skoler og et gymnasium. På nær sprogfagene dansk og engelsk foregår al undervisning på tysk på modersmålsniveau, og eleverne får derved også et godt kendskab til tysk kultur.
“Men der ligger også et stort uudnyttet potentiale for Sønderjylland i at satse bredt på tysk også i de danske folkeskoler. Det er ærgerligt, at det ikke udnyttes bedre”, siger Carsten Leth Schmidt